TheDownUnder.reismee.nl

Wellington stad

Reis mee.

Wellington. Zondag - maandag.

Na een zeer voerspoedige en mooi trip van Wanganui door de laatste steile bergen richting de kustweg, waar het erg hard waaide en de golven hoog tegen de rotsen aansloegen in een brandende zon, die ons naar Wellington voerde, kwamen wij aan op de Warf om 17.00 uur. De warf (werf) is de oude kade waar vroeger de grote passagiers schepen aankwamen om de emigranten naar hun nieuwe vaderland te brengen of waar de doorreizend emigranten tijdelijk konden uitstappen op te gaan passagieren. Na wat zoekwerk, want de navigatie kende de straat niet, en wat keren bleken we al snel op onze “midden in de stad” campeerplek te zijn. Hier moet je je niet te veel bij voorstellen hoor, een grote geasfalteerde plek met één gebouw met douches en twee wc’s, met aan de ene kant het door Wellington doorrijdende verkeer langs het centrum van de stad en aan de ander zijde de haven met de schepen die af en aan varen. Waarom daar dan toch gaan staan? Simpel hierdoor zit je slechts 2km van de ferry naar de overkant en je zit zo dicht tegen de stad dat je alles lopend af kan doen. De ander camping ligt buiten de stad op ongeveer 30km met kans op zeer grote file problemen als je in de ochtend om 07,30 uur naar de haven ingang moet. Kortom slecht praktische overwegingen.

Zoals gezegd, wij kwamen met mooi zonnig weer Wellington binnen maar we stonden er nog geen kwartier toen het begon te betrekken en tegen de tijd dat we ons geĂŻnstalleerd hadden was het zwaar bewolkt maar droog. Ondanks dat was de temperatuur nog goed te doen dus wij luchtig gekleed de stad in om wat te eten en drinken en rond te kijken. Het was tenslotte een plek die ik nog ergen in mijn achterhoofd had van vroeger en graag zou willen herbeleven.

Naar mate de tijd vorderde begon het harder te waaien en werd de wind drastisch kouder, zo koud zelfs dat Els kippenvel begon te krijgen dus na een paar uur hielden wij het voor gezien en zijn we terug naar de campervan gegaan. Daar aangekomen stormde het hevig en de wind kwam recht van zee en de eerste druppels vielen ook al. Wij naar binnen, gelukkig hadden we de auto voorbereid voor we gingen kuieren, een dvd opgezet en lekker languit luieren. Toen we kort na tienen naar de wc wilde regende het al volop en kort daarna werd het een storm met hagel en natte sneeuw die de auto deed schudden op zijn wielen. Dit hield aan tot tegen vieren in de ochtend waarna we pas echt rustig konden slapen. Om acht uur was het nog wel winderig maar droog, dus wassen en de stad in. Na wat zoeken naar herkenningspunten, die ik niet kon vinden, iemand van een cateringbedrijf aangesproken en die wist precies hoe het vroeger was en nam de moeite om ons alles uit te leggen en de richting te wijzen maar ook wat er was verdwenen en voor terug was gekomen in de haven.

Dus eerst maar de cable tram naar boven genomen voor een mooi maar toeristisch uitzicht van de haven en de stad. Daarvandaan naar de oude pier die blijkbaar om 1,5 a 2 km afstand van de camper lag naar rechts langs de haven, de oude gebouwen waren paar een paar jaar geleden neer gehaald en vervangen door nieuwe appartementen die op dezelfde veem gebouwen moesten lijken, niet dus. Pas toen ik aan de andere kant van de nieuwbouw liep herkende ik de havenbolders en zelfs logo’s op de hekken en wist ik dat dit de plek was van 1970. Vlakbij is er een nationaal en zeer groot maar gratis museum gebouwd met de volledige geschiedenis van Nieuw Zeeland, dit 7 etages tellende gebouw heet “Te Papa” hebben we samen volledig verslonden en erg van genoten. Het weer was omgeslagen en de zon scheen nu en we liepen wederom richting het centrum voor ons eten in de food mall. Toen we weer buiten kwamen was het donker en onverwachts weer koud geworden met een felle wind nu vanaf de andere kant ZW. Keus? Vroeg plat met een dvd.

Na een uur begon het weer te stormen en hevig te regenen, wij lagen heerlijk binnen en warm.

Tot morgen

Harry

Heerlijk deze reisverhalen te lezen :)

knufff - kusssssssssss

Wouter

Mooi en warm geschreven in lelijk en koud weer!