TheDownUnder.reismee.nl

Van Nelson in de zon naar Greymouth in de regen.

Reismee.

Vandaag, vrijdag 17 april zijn we dwars door de bergen gereden vanuit Nelson waar het weer stralend weer was na wederom een ijskoude nacht, waar wij géén last van hadden want we hebben een kleine elektrisch kacheltje gekocht om de auto voor te verwarmen voor de nacht, heerlijk.

Na de koffie en een koffie milkshake, het aftanken, zijn we om 11,30 uur gaan rijden en al snel doemde de echte bergen met besneeuwde toppen voor ons op en veranderde het zonnige weer in half tot zwaar bewolkt weer. Zowel het regenwoud als de gletsjers hier hebben één ding gemeen, “ze hebben neerslag nodig om te blijven bestaan”’!!! Later zelfs met regen waarin ijs zat. Voor die tijd iets geweldigs gedaan samen met Els. Wij zijn over de Grey River gegaan door te lopen over Nieuw Zeelands langste hangbrug, ja Els ook en daar ben ik erg trots op want dit had ik nooit verwacht met haar hoogte vrees. Zelf zegt ze altijd “als ik op een krant sta ben ik al duizelig”.

Aan de ander zijde van de brug lag een pad wat ons voerde langs diverse breuklijnen na de aardbeving in 2010 en door het bos wat gebruikt werd voor goudwinningen we zijn zelfs aan een knopen touw afgedaald naar de bedding van de rivier waar je op dit moment ( lage waterstand voor de winter) kan zien wat water en rotsen met steen en graniet kunnen doen.

Terug over de brug ging haar nu veel gemakkelijker af en dreigde zelfs in het midden te willen stoppen om foto’s te nemen i.pl.v. zichzelf vast te houden aan de reling van staaldraden zoals geadviseerd.

Ondanks de onderbreking en het wandelen waren we net voor het donker en met redelijk droog weer om 17.00uur bij de camping net buiten het plaatsje Greymouth.

De auto is klaar voor de nacht, wij hebben een heerlijk stukje lamssteak met boontjes en zoete aardappelen gegeten onder het genot van een VBtje. Els is volgens mij op FB en ik heb mijn dag verslagen zitten bijwerken in de plaatselijke druk bezochte tv lounge van de camping, net een woonkamer. Onder tussen stort de regen zich hier op het dak met groot geweld. Hopelijk kloppen de weersberichten en is het morgen , zaterdag , over. Want dan willen wij richting de gletsjers rijden en die via een pad door de bush zien te bereiken.

Maar dat lees je de volgende keer!

Zal proberen de foto’s nu toe te voegen, maar het internet is nog steeds niet geweldig.

Groetjes “the downunders”.