TheDownUnder.reismee.nl

Bergen door en bosbranden

Vanochtend in een zachte ochtend zon zonder wind onder een strak blauwe lucht na het ontbijt de tent aan de caravan afgebouwd terwijl de dames hun ding deden in en rond de caravan, het gaat zo snel en soepel dat we voor tienen al aan de gratis koffie zaten (door het park aangeboden) terwijl de auto al aangekoppeld klaarstond.

Vandaag, vrijdag 8 maart, een behoorlijk rit deels langs de kust door twee bergruggen heen naar Lakes Entrance waardoor we steeds verder zuidelijker afzakken richting Melbourne. Hoewel we gisterenavond hebben besloten om hoog boven Melbourne landinwaarts te gaan rijden om zo bij Sovereign Hill uit te komen, later meer hierover. Het probleem is namelijk dat er tamelijk veel bosbranden zijn in het gebied waar wij vertoeven en door gaan rijden en dat brengt zowel verantwoordelijkheid met zich mee en beperkingen.

De bergen zijn géén problemen voor onze combinatie en wij kwamen dan ook na twee urr rijden al aan bij een doorgaans stadje Cann River waar we even een pauze namen voor onze dagelijkse verslaving en het eten van een overheerlijke verse pie in een klein bakkerijtje. Wat wel opviel dat ook hier men bijna één van ons vergat te serveren maar doordat ik nu vraag wat men op de kassa heeft staan werd dit voorkomen.

Ondanks dat ik de gewoonte heb om af te tanken indien mogelijk zodat je niet zonder peut komt te zitten onderweg heb ik besloten hier niet te tanken omdat het merk United een slechte naam heeft en vrij veel water in zijn benzine doet waardoor het verbruik stijgt en de motor niet soepel loopt. Tegen de tijd dat we bij onze eindbestemming aankwamen begon er een bekend lampje op het dashboard te branden, gelukkig was het laatste stuk heuvel af.

Omdat ik vanochtend tijdens de koffie op de camping had opgevangen dat het een lang vrij weekend zou zijn in Victoria ( ja we zijn weer een grens over), heb ik snel twee Big4 gebeld en gelukkig was er nog plaats voor leden in één er van. Het voordeel van lid zijn is niet alleen de 10% korting maar ook de voorrang tijdens boeken op niet leden en dit is de tweede keer dat het werkt voor ons.

Onderweg roken wij de sterke geur van brandend hout en zagen we de lucht betrekken maar niet met wolken. Hier aangekomen bleek dat op slechts een kleine afstand van de weg waar wij reden er een behoorlijke brand gaande was evenals op een aantal plekken verder weg waar we nog naar toefgaan.

Na het inparkeren, was een makkie deze keer kon gewoon doorrijden, stond de boel binnen een uur opgesteld en zijn eerst gaan tanken en boodschappen doen. Els heeft heerlijke gehakballen gemaakt welke samen met verse bloemkool en aardappelen goed te verteren waren en een toetje van donkere chocolade van hoe toepasselijk “Wicked Sister”.

Er is wat wind opgestoken en nu om half elf in de avond zijn de laatste mensen met hun vervoer binnen en schijn de smog te worden weggeblazen, maar dat zien we straks wel als we weer onze luiken open doen.

Gisteren, donderdag, een heerlijke dag in Merimbula. Eerst bij het ontbijt gebakken eieren met bacon en worstjes gemaakt, op de achterbak van ute natuurlijk, na een heerlijke nacht slapen. Toen naar Eden en het walvis/orca museum bezocht en het verhaal van oude Tom de 80 jarige leider van een grote orca groep die samen met de toenmalige Aboriginals walvissen opdreef in de bay om na de vangst van de visser de tongen en de lippen te mogen eten voordat de vissers de walvissen sloopte voor hun vet en belijnen. Toen Tom overleed bleven ook de anderen van de orca groep weg en nam ook de walvis vangst af.

Daarna in plaats van lunch hebben we een vrij kostbare snack gegeten bij een oesterfarm “Wheelers” onder het genot van een heerlijk wijntje , behalve voor mij, ik had dat spul waar vissen in zwemmen, paren , leven en dood gaan.

Besloten geen boodschappen te gaan doen maar op te maken wat we nog hebben liggen in de aluminium sleurhut. Dus voor het eten nog even een lange strandwandeling gemaakt in en langs de Pacifische oceaan in het mulle zand wat varieerde van zachtgeel tot wit met grijze strepen en met bewondering gekeken naar hoe de golven braken op de op sommige plaatsen diepe in zee liggende zandbanken.

De avond pratend en plannend doorgebracht om te bepalen hoe we verder rijden nu er een koudere weerperiode (koud, in de 20 overdag en 15 in de nacht) langs de kust is aangebroken, het heeft zelfs al gesneeuwd in de bergen km hier vandaan. Ja Australië is een divers land.

Jan Hengst

Ik gebruik United altijd en heb er nooit geen problemen mee gehad. Niet alleen in Canberra, maar ook in Tasmania, langs the kust en Sydney.

Ucki and Tony

You guys have experienced all conditions Australia has to offer. Cold here today, and some rain during the night. Safe travels

Els

Wat zijn we toch bevoorrecht dat we kunnen reizen in dit prachtige land hé. Geniet met volle teugen, ook al hebben we deze trip al eerder gedaan