TheDownUnder.reismee.nl

brand en 4x4 nodig

Zondag 10-03-19

Na een goede rustige nacht ontwaakte wij bij een wazig zonnetje die probeerde er doorheen te breken maar de reuk gaf aan dat het géén bewolking was maar een sluier van rook van de verder weg gelegen bosbranden die op dit moment de omgeving tijsteren helaas. Na het uitgebreidde ontbijt, worstjes, ham, bacon, pastramie en eieren zijn we de weg op gegaan om de 90 miles beach aan de andere zijde te bezoeken. Ik dacht dat het slechts 100 km zou zijn maar het bleek bijna 150 heen. En heel de weg werd het als maar blauwer buiten en de rook dikker zodat zelfs de autoverlichting aan moest.In Bairnsdale gestopt voor een koffie langs de Princes Highway. Daar kwam een Griekse dame met ons in gesprek, nou gesprek zij sprak en wij konden alleen maar luisteren, die 5 kwartier in een uur pompte. Gelukkig konden wij haar ontsnappen door weer in de auto te stappen. Vlak bij de kust waaide het wat en verdween de rook uit de onderste laag maar de bovenlaag bleef een geheimzinnige kleur van bruin, oranje, geel en grijs met een rare bol die de zon moest voorstellen. Op diverse plaatsen langs de kust gestopt om de mooie starnden met helder azuurblauw water te bewonderen, alleen jammer dat de zon wel zijn best deed maar de roet in de lucht het verpeste voor de strandgangers. Na een tijdje brak hij wel door maar toen waren wij al weer op weg. De ute kwam nog even vast te zitten in het zand op een zijpad naar een groot moeras maar door de 4x4 in teschakelen waren wij er zo weer uit.

Op de weg terug van het eindeloze strand werd de smog weer super dik en ondanks dat het nog geen zes uur was leek het wel vroeg donker te worden. Gelukkig was het bij de camping door zijn kustligging niet zo erg hoewel wel al duister.

Na het avond eten ben ik als een speer begonnen met alle campings te boeken voor de komende weken langs de Great Ocean Road omdat via anderen we de waarschuwing binnen hadden gekregen dat bijna alles vol zat onderweg. Het boeken lukte vrij goed op één van de belangrijkste schakels in de rit na , Geelong. Maar via internet vonden Marja en Els één van onze vorige campings die van organisatie was veranderd en die konden we nu goed gebruiken zodat we tot aan het einde van de weg alles hebben geboekt.

Nu nog even afwachten hoe de bosbranden zich ontwikkelen en wat voor invloed dit heeft op ons weer de komende dagen.

Zaterdag 9-3-19

Na een koele nacht waarin iedereen goed heeft geslapen zijn wij vandaag de stad ingegaan en wat een bonus er is een grote markt gaande langs de zijarm van de rivier die naar de zee stroomt. Bij een stalletje konden we gratis vers gevangen reuze garnalen eten en mocht ik na ruim 50 jaar weer eens een “Gummy Shark” vasthouden. Leuk om te doen.

Langs de boulevard geslenterd en toen de brug over naar het strand wat het begin is van de 90 miles beach en heel ver doorloopt richting het zuiden hier vandaan, hopelijk krijgen we de kans om een deel er van te bezoeken. Nog niet zo lang geleden mocht je hier nog met de auto over het strand rijden maar dat is blijkbaar afgeschaft want alle op en af ritten zijn er niet meer, helaas. Na het bezoek en een lange wandeling langs dit mooie strand waar we zelfs nog een stuk afgebroken maar nog levend rood koraal vonden wat we probeerde terug in de zee te krijgen, wat niet lukte want naderhand lag het weer op het strand, hebben wij een heerlijke visburger met verse vis en salade gegeten zittend in de warme middag zon.

Terug op de camping bleek het stik druk en was bijna elk plaatsje bezet wel vlogen er erg veel Gala’s in het rond die uiteindelijk op de elektra draden gingen zitten zodat zowel Marja als Carl alle tijd kregen om deze prachtige beesten op de plaat en film vast te leggen voordat ze verdwenen in de bomen om te roesten.

In de avond eindelijk één van de nieuw gekochte spellen gespeeld, Skibo, totdat we tegen 24.00 uur allemaal voldaan en moe plat gingen. Even zien hoe de bosbranden gaan want het blijkt spannend te worden. Maar dat lees je weer later.

Robert

Jammer dat de bosbranden zoveel roet in het eten (de lucht) gooit. Nu het aan het opklaren is, hoop ik dat de rest van de reis gewoon kan verlopen zoals gepland.