TheDownUnder.reismee.nl

Nieuw Zeelandse Alpen

Reis mee.

Zondag 19 april 2015

Binnen 24 uur twee behoorlijk zware wandelingen gedaan, was het gisteren de Franz Josef, vandaag al vroeg in de ochtend de Fox gletsjer in de benen. Hoewel het natuurlijk mogelijk was dat het tegen zou vallen na gisteren hebben we de gok toch maar genomen. Niets tegenvallen, niet een teleurstelling maar na een korte rit van 36km verder naar het zuiden en een 4 km dirt road richting de bergen konden we na een stevige klim en wandeling binnen een half uur een compleet ander gletsjer zien van veel dichterbij. Geweldig. Bovendien was de wandeling ook nog eens compleet anders, we moesten namelijk nu over beekjes en riviertjes heen via rotsen in het water. Het laatste stuk was een 400 meter lange klim waarbij je niet mocht stilstaan omdat het gevaar van vallende stenen en rotsen erg groot was en het pad te smal zodat anders anderen er niet door konden. Dat was wel even duwen en trekken op het steile stuk voor Els maar ook nu zijn we tot het einde gegaan, met die geweldige beloning.

Boven aangekomen was het volop foto’s maken natuurlijk en ook door en voor anderen met hun camera en andersom want niemand wil naar huis zonder een bewijs van deze inspanning. Zo kwamen we aan de praat met Nick uit Schotland, die op de fiets verschillende continenten bereisd , en die ik in de ochtend ergens in de stad had zien staan. En Lan-Lan uit de USA die Nick een lift had gegeven omdat hij pech had met zijn fiets.

In de loop van de dag bleek dat we dezelfde route volgenden en we elkaar nog drie maal tegen kwamen op een afstand van ruim 300 km.

Wij zijn nu aangekomen in Wanaka midden in de NZ Alps en hebben veel besneeuwde toppen gezien meren zo groot als het IJsselmeer met helder blauw water, gereden op vlaktes zo hoog dat je boven de boomgrens rijd en staan nu op een camping die net aan de boomgrens grenst. Het waait behoorlijk nu en er wordt regen en sneeuw verwacht vannacht maar wij hebben een droge en meest zonnige dag beleefd met temperaturen van 6 tot 18 graden.

Vanavond tijdens het eten zien we twee jongedames uit de UK die gisteren avond ook bij ons op de camping stonden, wat wordt die wereld toch klein. Na het eten nog even met Tony en Megan uit de USA zitten praten en veel gelachen.

We gaan proberen wat foto’s te plaatsen maar weten nu al dat die niet kunnen weergeven wat wij hebben gezien met onze ogen, zoveel en zo mooi was het allemaal.

Wij zullen moeten besluiten wat te doen morgenochtend, met regen/sneeuw de bergen door naar het midden gebergte richting Queenstown of een dagje rustig aan doen en afwachten hoe dinsdag het weer wordt. Dit ons grootste probleem op dit moment, wat hebben wij het toch weer moeilijk hè.

Lieve lezers van onze site, dat hoor je later wel!!!

Cheers , the downunders.

Robert

Wat een mooi verhaal! Elke keer geniet ik er weer van! Zo te zien genieten jullie ook enorm.

Geniet ervan

jan timmer

wat een mooie foto's en verhalen vanuit hier genieten we mee!

wouter

Vooral Ben, jij was al goed getraind, maar kan Els je dan wel bijhouden?
Prachtig wat jullie doen trouwens.....