TheDownUnder.reismee.nl

Wij in de out back.

Reismee.

Down Under in de outback.

Beste reismee volgers.

Op dit moment zijn we in een plaats die Cunnamulla heet en aan de rand van het rode hart van Australiƫ ligt. Hier zijn wij terecht gekomen, deels door het voorspelde weer langs de kust en deels omdat wij onze caravan hebben gekocht in Broken Hill. Het zou zonde van de km, s zijn om eerst weer terug naar de kust te rijden en later weer naar dit gebied.

Ik moet zeggen dat behoudens wat koude nachten het weer ons erg goed gezind is sinds afgelopen donderdag en ondanks dat we zeker niet alles hebben kunnen wat mogelijk was hebben we al wel weer veel gedaan en gezien.

Voor de topografen onder ons even de route die wij nu volgen;

Broken Hill (NSW) 2 nachten, Warrawong 1 nacht, Cobar 1 nacht, Bourke 1 nacht en nu 1 nacht in Cunnamulla (Queensland). Hier vandaan gaan we richting het Noorden.

De campeerplek in Warrawong was een juweeltje, naast de rivier en aangegeven als ā€œBushcampingā€ maar mooi groen gras omgeven door oude Eucalyptus bomen, nieuwe toilet en douche faciliteiten, zeer vriendelijke bediening die iedereen goed verzorgde. Een redelijk te berijden gravel en zandweg zorgde dat je ver genoeg van de hoofdweg af was en de plek was attractief voor heel veel vogel en papegaai soorten. In het kort jammer om deze plek weer te moeten verlaten de volgende dag.

Cobar was ronduit slecht. Erg druk en groot maar wij kregen een stille rustige plek aangewezen en dei was ook rustig die middag maar snachts werden wij vermaakt door de roadtrains (vrachtwagen met drie of vier aanhangers) die de weg en aangrenzende parkeerplaats gebruikte om te verzamelen en te ontkoppelen.

In Cobar de auto een service beurt laten geven om te zorgen dat we de 12 maanden garantie behouden. Na de controle kreeg ik te horen dat de auto normaal gesproken onze te verwachte trip zou moeten kunnen doen zonder problemen. Schrik niet in net een week hebben wij al 2500 km gereden.

Bourke, een fantastische camping, net buiten de Kidman Hwy in de echte bush aan de rand van de Darling rivier ( bekend van het wol en katoen vervoer vroeger). Hier zijn wij met een oude raderstoomboot een ontspannen middag trip wezen doen. Daardoor zagen wij veel leven zoals, de Bourke parkiet, pelikanen, zwarte roodstaart kaketoeā€™s, kangoeroes en eeuwen oude bomen. Ook de manier hoe mensen vroeger leefde met de hoog en lage waterstanden tot wel 14mtr verschil.

Onze rit vandaag ging 300km door het binnen land en gaf ons een dubbel gevoel; enerzijds de vlaktes en openheid, de bomen en al hun vogels overal, zagen ook veel emoes lopen zelfs met kuikens.

Aan de ander kant, wat men hier noemt road kill, ( wegslachtoffers). Tussen de 250 tot 300 kangoeroes, 20 geiten/bokken, 3 wombats ( meters grote harige mollen), 5 wilde varkens, 2 emoes, 1 struisvogel en 3 vossen.

Sommige van de dode beesten kon ik niet of niet volledig ontwijken dus ben ik er zeker van dat er delen van deze beesten onder aan de auto hangen. Tevens realiseer ik mij ook dat ook dit een onderdeel van de out back is.

Fotoā€™s volgen snel.

Wouter & Marion

Mooi verhaal en nog mooier avontuur.
Nadeel van de dieren die onder auto blijven hangen, is dat ze er ook weer afgehaald moeten worden.
In een groot land leg je ook meer km af. In Brisbane. schijnt een oud collega van mij te wonen, dus als je ze tegen mocht komen doe haar in ieder geval de hartelijke groet. Ook aan jullie eigen familie natuurlijk