TheDownUnder.reismee.nl

Dinosaurs Nederlands

Reismee.

Ver, heel ver, terug in de tijd!!!!!!

Zoals aangegeven in de gereden route overzicht van vorige week, hebben wij al veel plaatsen bezocht en hebben wij ook veel dingen gedaan en gezien.

EĂ©n er van wil ik met jullie delen omdat dit wel heel speciaal is.

In Winton “aan de rand van het rode hart” dat ooit een binnen zee was ( net als ons IJsselmeer maar dan vele malen groter) is men sinds 1990 per ongeluk op één miljoenen jaren oud versteend bot gestuit. Na onderzoek bleek dit van een soort Dinosaurus te zijn en is men verder gaan zoeken. Wat bleek op ongeveer drie tot vijf meter diepte onder de huidige rode en zwarte aarde laag is een versteende zeebodem waarin planten resten, boomresten en overblijfselen van diverse soorten dinosaurussen opgeslagen zitten uit de tijd dat dit gebied subtropisch was en er heel anders uitzag dan nu. Toen groen, warm en nat. Nu dor en droog en rood.

In de afgelopen bijna 25 jaar is er op de privé gronden slechts een paar weken per jaar gegraven in de droge (begin van de winter) periode en er is telkens zoveel gevonden dat men nog jaren vooruit kan met het verwerken en bewerken van deze overblijfselen terwijl men er gemiddeld met 10 personen per dag het gehele jaar aan werkt.

Sinds een paar jaar is het onderzoeks gebied boven op een berg open voor bezoekers en de opgravingen een paar weken per jaar. Ook is er een open harde vlakte gevonden waar er een soort horde Dino ’s heeft gelopen en al hun sporen zijn bewaard gebleven, die men zo nu en dan kan bezoeken. Wij waren net te laat voor zowel de opgravingsplekken als de openvlakte.

Gelukkig is het onderzoekscentrum, zolang het droog is, goed te bereiken over een lange stoffige gravel en zand weg die dwars door het boeren land heen snijd naar de berg toe.

Dit hebben wij bezocht en het wordt hier genoemd; “ Age of the Dinosaurs”.

De foto’s zullen jullie wel een beetje de indruk geven van wat er tot nu toe is gevonden en dat verschilt niet zo veel van andere zaken die bekend zijn van Dino’ s, maar om ze hier te vinden en te vernemen dat dit pas het begin is want er moet nog veel meer onder de grond zitten wat redelijk gaaf is. Men heeft van een Dino die men Mathilda noemt bijna 40% gevonden en dat is erg veel. Ook is er een nieuwe tot nu toe onbekende soort ontdekt waar men nu druk mee bezig is en wij de eerste overblijfselen van hebben mogen zien, indrukwekkend.

Men kan zich hier als vrijwilliger aanmelden om te helpen graven, uitgraven, restaureren, en vooral puzzelen. Dat is niet gratis en kost veel geld, toch denk ik er hard over om indien mijn gezondheid het toelaat om dit te gaan doen in de toekomst. Je wordt onderwezen, men begeleid je, je slaapt in de woestijn of op de opgravings plek en je bent bezig iets te ontdekken wat tussen de 25 en 49 miljoen jaar geleden heeft geleefd. Voorlopig ben alvast maar lid geworden om de organisatie te ondersteunen.

Zal de foto’s voor zich laten spreken met waar nodig tekst.

Wij zijn ondertussen doorgetrokken naar de Gulf of Carpentaria om de zon en de warmte ons zowel overdag als snachts te laten verwennen, het is winter en een heerlijke 32 graden overdag.

Komende week rijden we weer richting de bewoonde wereld, maar dat lees je dan wel weer.

Volgers een heel fijn en layback weekend allemaal.

Tante Toos

Ben je van plan om ook een reis naar braziele te gaan maken.
Zoals op de foto te zien een ruig land. Maar ik wens jullie nog heel veel geluk en gezondheid.

Wouter&Marion

Indrukwekkend....

tente Toos

Zijn die dinosaurussen levende bessten of zijn ze opgezet. Het lijkt mij griezelig als ze levend zijn.

Ruthclevers@hotmail.com

Hallo luitjes,
Wat maken jullie toch een indrukwekkende reis!En al die mooie verhalen die je ervan opschrijft Ben geweldig.
Ik zie jou inderdaad wel voor aan om als vrijwilliger opgravingen te gaan doen naar dinosaurussen hihi.
Ik heb regelmatig contact met jullie via Facebook. Hou me zo op de hoogte van jullie tweetjes daar in dat ruige land.
Groetjes vanaf onze thuishaven!
Wil en Ruth !!!