TheDownUnder.reismee.nl

Out Back Nederlands

“Out back” Nederlands.

Ja , ja , hier zijn we (al) weer!.

Dag 1.

Vanuit Mount Isa ( zie vorig verhaal), zijn wij een klein stukje verder gereden naar Camooweal wat bijna 200 km verderop richting Darwin ligt in de bush. Hier zijn wij na het dorp te zijn gepasseerd een grote brug over gegaan en daarna een dirt road op langs de rivier waar direct naast de weg een grote vrije kampeer plaats was die we letterlijk en figuurlijk links hebben laten liggen. Na een kilometer of 4 over de dirt road kwamen wij bij een stuk rivier aan wat allemaal kleine meertjes (Billabong) geworden waren door de heersende droogte. Hier hebben wij onze caravan onder een paar mooie oude eucalyptus bomen geplaatst en aangekoppeld gelaten voor het geval dat niet alles zou werken. Na een paar uur bleek alles te werken en konden wij gaan genieten van de rust en de stilte hier, maar ook alle vogels. Zoals; een koppeltje Brolga’s, kleine en grote witte kaketoe’s, Gala’s, pelikanen, diverse soorten eenden met jongen, witte lepelaars, witte reigers, grijze reigers, witte ibissen, zwarte ibissen, gele honing eters, gele blauwkop honing eters. Dus een soort open vogelpark.

Om acht uur was het aarde donker en lag er een deken van sterren boven onze hoofden.

Even een geruststelling, tegen etenstijd waren wij niet meer de enige hier en stonden er hier en daar veel andere “grey nomads” langs de rivier en Billabongs geparkeerd.

Om 6 uur smorgens lag die deken van sterren nog boven ons hoofd maar om 7,30 was het licht tot matig bewolkt en een harde wind. Ja, vergeet niet het is winter in dit gebied en ondanks de dikke dertig graden overdag kan het soms omslaan en zelfs gaan vriezen. Tegen 10,00 uur zijn wij weer gaan rijden.

Dag 2.

Het was de bedoeling om naar Barkly’s Roadhouse te rijden bijna 400 km verderop, maar het ging zo lekker en we waren bijna uit de wind en zelfs de bewolking werd al dunner dus besloten we om door de te gaan naar Three Ways. Onderweg eindelijk de beloning voor het vele rijden en onderweg je ogen scherp openhouden want dankzij de bewolking waren alle soorten vogels erg actief. Zo ook de Goulds ( Gould amadines)die we eerst alléén per stuk zagen langs en zelfs op de weg maar naderhand ook in groepjes. Jammer genoeg hield dit onverwacht op 100 km na het passeren van Barkly’s Roadhouse toen de begroeiing plots veranderde.

Toen wij om even na 16,00 uur bij Three Ways (hier komen ook de drie wegen bij elkaar) aan kwamen en bleek dat we nog twee uur daglicht hadden, hebben wij na het tanken besloten om door te rijden. Bij het uitrijden van het benzine station stond een man te liften die we mee genomen hebben totdat wij bij ons stoppunt Renners Springs Roadhouse er voor deze dag een eind aan maakte na bijna 600km.

Er bleek nog 1 plaats met stroom aan de rand van de camping tegen de weg aan die we toch maar namen want anders konden we niets meer opladen en dat was wel nodig.

Ondanks het feit dat er de hele nacht Road trains voorbij reden heb ik ( Ben) erg goed geslapen maar deze keer Els niet, mede ook omdat de harde (koude) wind ons blijkbaar had gevolgd en te keer ging. In de ochtend was het niet echt koud en warmde het snel weer op.

Dag 3.

Vandaag stond Katherine op ons lijstje want we willen naar Kakadu en dat kan alléén daar vandaan, maar dit ook wel weer 530 km verderop, dus bijtijds gaan rijden en netjes onze rustpauzes gehouden tussen de twee tot drie uur of 200 km. Vandaag met de wind in de rug en dat scheelt met onze combinatie een flinke slok op een borrel. Gisteren met kopwind 1op 6 met moeite, vandaag met rug wind 1 op 7,5 met gemak bovendien rijdt het een stuk gemakkelijker en minder vermoeiend voor de armen van de chauffeur. (Bovendien hebben wij vandaag ook de grens van 10.000 gereden kilometers tijdens deze reis gepasseerd met onze Holden Rodeo.)

Hierdoor waren wij om voor 16,00 uur al in Katherine bij het VVV kantoor en stonden wij voor 17.00 uur al opgebouwd op een Big4 camping net buiten de stad en weg van het eventuele lawaai. Het is nu net na 21,30 uur en het is al doodstil en de meeste gasten slapen zelfs al, ik niet want ik moet mijn verhaaltjes bij houden. Maar geloof mij oven een kwartietje lig ik ook plat.

Dag 4.

De voorbereiding dag voor het nationale park Kakadu.

Vandaag de laatste boodschappen gedaan, benzine getankt, water tank van de caravan bijgevuld en een gedetailleerde route kaart van Kakadu en Lichtfield park gekocht. Bovendien toch nog maar een extra kookstel, 2 pits, op gas met een separate navulbare gasfles zodat wij de koelkast van de caravan op gas kunnen laten staan werken en dat we buiten de caravan kunnen koken met eigen fles, als we op campings terecht komen zonder alle faciliteiten in de bush de komende weken.

De caravan, de auto en wij zijn er klaar voor.

Vandaag ook nog even een mooie wandeling gemaakt naar de “Hot Springs van Katherine”, maar het was te laat om nog in het water te springen. Hoewel het een zijrivier is van de Katherine River, wordt er wel gewaarschuwd voor eventuele krokodillen die hier zouden kunnen zijn, namelijk de zoutwater en de zoetwater krokodillen komen hier regelmatig voor.

Tot onze verbazing hebben wij vandaag ook redelijk goed internet hier dus ga ik proberen deze verslagen met wat foto’s te plaatsen straks. Hopelijk ook de foto's van de wilde Bichenow die Els kon vastleggen vanmiddag. wat mij gelijk doet denken dat we al twee dagen worden gewekt door lachende Cokabura's om 6 uur tegen zons opkomst.

Het volgende verslag zal waarschijnlijk niet eerder kunnen dan over een ruime week als wij in Darwin aankomen, Tot dan maar weer!

Groetjes van “The Downunders”.

Jeanne James

Hi Ben and Els I am having Dutch lessons at the moment and find I can read most of your stories. It sound like that you are enjoying your travels. Look out for those Crocks. Don't forget to go to the night markets and the open air movies in Darwin. Great food but take your chair to the markets.

Ben

Hi Jeanne,
Yes, ja, you can choose which one you want to read!
Nederlands or English, your pick.
Thanks for the tips.
Hope to see you at the end of the year!!
Love from Els and Ben.

Sjaak Leijtens

Hey Ben (& Els),

Goh, goed bezig jullie. Hierbij een melding vanuit de Medi-fit backgroep. Massai heeft onlangs afscheid genomen van Medi-fit, hij gaat met een broer van hem voor zichzelf beginnen in Gend bij Bemmel. Ik heb jouw naam op de afscheidskaart gezet.

Groeten,
Veel plezier daar!

Ben

Hello Sjaak,
leuk om van je te horen ( lezen ).
Ja het gaat best lekker hier en we vermaken ons prima, bij de laatste serie foto's viel internet uit ga zo proberen de rest er op te zetten.
Dank je wel dat je ook mijn naam erbij hebt vermeld.
groetjes van mij aan de gehele groep, en jou!

jan en mieke

we hebben weer met veel plezier jullie verhaal gelezen.
groeten van ons en blijf genieten