TheDownUnder.reismee.nl

Coral Coast Nederlands

Reismee Coral Coast.

Na het terugkeren van de Gibb zijn wij bijna een week in Broome blijven hangen om bij te komen en om de opspelende zware jichtaanval in mijn linker voet te laten genezen. De laatste dagen van onze Gibb reis had ik daar al zodanig last van dat ik naar het ziekenhuis in Derby moest om medicijnen te verkrijgen.

Gelukkig is in Broome hangen géén straf hoor. Het was er rustig, heerlijk warm (tot ver in de 30 graden) en heel relaxed, bovendien heeft het een fantastisch strand wat breed en lang is met fijn zand en warm zeewater.

Iederéén heeft wel van “the Great Barrier Reef” gehoord, maar veel mensen weten niet dat bij Broome ook een rif begint met de naam “Ningaloo Reef”, en dat is bijna 2000 km lang en loopt tot aan Perth. Op sommige plekken lopen de bergruggen die dwars door Australië lopen ook door tot aan of in het rif wat mooie kust snorkel plekken oplevert. De gehele kust lijn waar wij nu langs rijden richting Perth heet dan ook de “The Coral Coast”. Vooral de eerste 1200km kenmerkt zich door de tropische warmte tot ver in de 30 graden en zeewater rond 21 tot 23 graden, witte stranden met hoge begroeide duinen.

Om vanuit Broome bij deze mooie plekken te komen moet je wel veel kilometers maken, Exmouth en Vlamingh Head liggen op ruim 600km en Coral Bay weer 250km en Carnarvon (waar wij nu zijn, wij zijn alweer verder maar hadden slecht internet tot nu toe ) weer 260km verder. Vaak moet je ook nog 50 tot 100 km de doorgaande weg af naar een kustplaats en dus ook weer terug als je verder rijdt langs de kust.

Exmouth is een klein plaatsje waar we alleen boodschappen hebben gedaan voor we doorreden naar Vlamingh Head waar wij één dag en een nacht zijn gebleven omdat de camping ons en beetje tegen viel (het was minder dan 4 jaar gelden). Wel hebben wij daar Walvissen kunnen spotten vanaf de heuvel waar de Vlaamse vuurtoren staat. Ook hebben wij bij eb over eeuwen oude rotsen in de zee gelopen waar vroeger het rif was en duizenden grote en kleine fossielen zichtbaar zijn.

Coral Bay, is een plek waar je jaren zou kunnen blijven hangen, mooi warm weer, brede tropische stranden, het rif op loop afstand in het zeewater van de Indische oceaan, de roggen op 30cm diep water langs het strand, dolfijnen die voorbij zwemmen. Bij een toer met een boot die een glazen bodem heeft, vaar je over het rif heen en zie je tot ruim 8 meter diep alle soorten koraal en het leven in het rif. Ook konden wij gaan snorkelen rond het rif vanaf de boot. Ik heb beide momenten aangegrepen en heb schildpadden en rif haaien gezien en diverse vissen zoals papegaaivissen, doctorsvissen, gepen, waterslangen en meters grote zeebaarzen. Het grote verschil met het GBR is dit rif staat op zandbodem en de GBR op rots achtige bodem.

Statistieken, op weg hier naar toe (wij zijn nu in Carnarvon) zijn we met onze auto de 17.000 km voorbij gegaan, heeft de caravan al 14.000 km met ons afgelegd, met de 4wdr (voor de GIBB) hebben wij 2500km gedaan en de huurauto in en rond Sydney bijna 1000 km.

Hiervoor verstookte 2800 ltr. benzine, dat varieerde in prijs van $ 1,27 tot $ 2,05 per liter, totaal $ 4300,00.

Twee service beurten voor de Holden en slechts één lekke band en één beurt voor de caravan waar drie nieuwe banden voor nodig waren.

Wij hebben 59 stickers (hadden er 60 moeten zijn) van plaatsen die we bezochten, achter op de caravan en één extra nummerbord (van de Gibb).

Een foto van onze routekaart geeft een indruk maar zegt zeker niet alles. De cijfers hiervoor meer denk ik.

Hebben wij met een paar reisvrienden de afgelopen week de verjaardag van Els op gepaste wijze gevierd en ben ik komende zaterdag aan de beurt terwijl wij nu nog niet weten waar we zullen uithangen, langs de kust of gaan wij het binnenland weer in.

Wij zijn nu ruim een half jaar weg van huis maar het lijkt of we pas een paar weken onderweg zijn, maar als ik naar ons reisverslagen en de bankrekening kijk weet ik dat het niet zo is.

Dit keer dus geen spannende verhalen maar een korte opsomming. Lijkt saai maar voor ons is géén dag saai of vervelend, elke bocht geeft andere uitzichten, elke weg is nieuw, landschappen veranderen zienderogen, woestijnen staan in bloei (het is winter in dit gebied), elk gebied heeft zijn eigen vogel soorten, zelfs de kangoeroes zijn per streek anders van kleur en formaat.

Wij genieten volop en hopen dat jullie mee genieten via onze verslagen en foto’s.

Tot de volgende keer volgers en dank voor alle op en aanmerkingen op onze Blog, ze worden echt door ons gewaardeerd.

The Downunders.

Brigit

Na dit verhaal zit ik natuurlijk weer met smart op de foto's te wachten:-) Het lijkt me geweldig wat jullie zien en meemaken!! Geniet!! Groetjessss.

Marion en Wouter

Het zijn opvallend veel kilometers en wat een enorm groot en vooral, mooi land. Veel plezier !

tante toos

Zoals jullie zelf wel weten dat alles mooi en goed is zal ik het jullie aardig bezezig. al kost het veel geld.Je heb dan heel wat moois gezien en dat kan niemand jullie meer afnemen.En als het geld op is ga je daar maar een poosje werken,dan kan je weer verder.Hartelijke groeten Nog gefeliciteerd met jou en Els haar verjaardag.Toevallig dacht ik er gisteren aan dat jij jarig was geweest.Maar ik wist niet dat Els ook om deze tijd jarig was. Dus gezondheid en veilig terug.