TheDownUnder.reismee.nl

Sydney oud & nieuw 2016. Nederlands

Sydney vuurwerk 2016.

Even een verkort verslag van onze jaarwisseling.

Wij zijn met ons vieren op de 31ste december in de auto naar Narwee, een voorstad van Sydney, gereden waar we de auto in een woonwijk hebben geparkeerd en met de trein naar het centrum van Sydney gegaan. Hier kwamen wij om vier uur aan en toen was het al een drukte van belang. De verwachting was dat er ongeveer anderhalf miljoen mensen naar het vuurwerk zouden komen. ( het zijn er ruim 1,6 miljoen geworden)

Wat je moet weten dat bijna alle beschikbare plaatsen om te kijken commercieel worden uit genut. Dat betekend dat je in september al moet boeken en betalen voor een klein stukje gras bij een hotel of een park waar een beperkt aantal mensen in mogen. Die prijzen variëren van 45 tot 120 aus dollar. Indien je ergens wil eten of wilt zitten betaal je al gauw tussen de 800 en 2600 $. Toen ik voor een bootje of een veerboot informeerde schrok ik helemaal want die prijzen gaan tot 7500 per persoon.

Wij hebben in oktober gekozen voor plaatsen in het oude Luna park (pretpark) net onder de brug en tussen Mainly Harbour in. Tijdens onze verkenningstocht in november besloten om op de wandelpier vroeg in de avond plaats te nemen.

Zodoende waren wij rond zes uur, na een wandeling over de brug kort na vijven, al bij onze bestemming in de buurt en overal stonden rijen met feestgangers te wachten om naar binnen te mogen. Tegen zevenen waren wij binnen en na een groepsfoto en een welkom door Luna park figuren (à la Disney) werden wij door een rock en roll groepje hartelijk ontvangen met heerlijke muziek.

Na een wandeling hebben wij om acht uur onze begeerde plek op de boardwalk ingenomen vanwaar wij zowel de brug, Mainly en het Opera House konden zien en maar goed ook want binnen het uur stroomde het helemaal vol en tegen de tijd van het eerste vuurwerk, om negen uur, kon je er niet meer lopen.

Na tienen zaten er overal mensen en probeerde de toeristen die later kwamen je van je plaats te verdringen. Dat lukte bij ons niet want wij zaten op een dikke kade balk van 50x50cm tussen twee dukdalven in langs de waterkant.

Dat wij goed zaten bleek al tijden het eerdere vuurwerk want van deze plaats konden wij alles goed zien zonder dat anderen ons uitzicht bedierven.

Kort voor twaalven verscheen in grote cijfers op één van de pijlers van de brug een terugtel klok waarbij de menigte allemaal mee af telde. Om twaalf uur begon op drie plaatsen tegelijk het vuurwerk te knallen en te spuiten alléén hield na een paar minuten de brug er mee op. Er bleek nog een trein op te rijden en toen die weg was begon het weer te knallen helaas was er een storing in die automatische trein want na een paar minuten hield het vuurwerk weer op want de trein kwam terug rijden. Dit gebeurde nog twee keer en toen heeft iemand hem aan de ketting gelegd en spoot het vuurwerk eindelijk continue de lucht in vanaf de brug. Het werd een belevenis op zich en een hele aparte manier om het nieuwe jaar in te luiden. Heldere lucht, 17 tot 20 graden, buiten op een eeuwen oude houten pier, verlichte boten, de kerstman in een bootje in de haven, vuurwerk op en onder de brug, het verlichte Opera House, en twee plaatsen met vuurwerk verderop in de haven, wij met ons vieren dicht bij elkaar, en iedereen die daar staat wenst je een gelukkig nieuw jaar.

Na afloop zijn wij weer de brug overgelopen om dezelfde foto’s van Sydney bij nacht te maken en naar de disco van een achterneef te gaan midden in de stad.

Op de weg terug naar de camping alvast maar even wat ontbeten want het was al licht aan het worden en na vijven het bed weer in.

Vanuit onze uitval basis buiten Sydney, Camden, wensen wij jullie allemaal een prachtig maar vooral een gezond 2016 toe. The 4 downunders.

Hans & Nelly

You lucky people. We had to W atch it on tv. Happy New Year to you all.

brigitte

Een gelukkig en gezond 2016 gewenst!!

Tante Toos 2jan.

Ik begrijp dat jullie een prachtig vuurwerk hebben gezien en er van genoten.Helaas was je tante heel alleen ,en is om half elf naar bed gegaan dus niets gezien.Nieuwjaars dag kwamen Emil en Ria. Een poosje later Sven en ingeborg plus Irina.Verder niemand van de fam.gezien.Dus Jullie hebben meer genoten dan je tante.Hartelijke Groeten en bedankt voor de leuke kerstkaart.

Tante Toos 2jan.

hartelijke groeten en tot horens.

Tante Toos 2jan.

hoeveel berichten moet ik nog achterlaten.

Marion en Wouter

De beste plek en niet meer weg te krijgen. Goed gedaan, maar wat belangrijker is, een onvergetelijke ervaring, zo lees ik tussen de regels door!
Lieve groet

Tante Toos

Ik weet niet wat ik moet schrijven.Hier is het kouder aan het worden misschien hebben jullie het lekker warm.Groetjes en tot horens

groetjes en tot horens.

Tante Toos

ik moet steeds alles maar herhalen.Groeten vanuit Vlaardingen.Tot wederhoren.