TheDownUnder.reismee.nl

Januari & Februari . Nederlands / Dutch

Reismee Nederlands / Dutch.

Januari & februari 2016.

Na het vertrek van Ben en Rowie zijn wij nog één dag in Camden gebleven waarna we vertrokken zijn richting de kust tussen Sydney en Batemans Bay om een tijdje bij Jeanne en Chris te verblijven in Morton.

Hiervandaan hebben we als het weer het toeliet dagtripjes gemaakt naar het strand met of zonder familieleden die daar wonen.

Ook zijn wij een paar dagen bij Kees en Ann geweest om even lekker bij te kletsen en met hen de omgeving te bewonderen.

Men zegt dat het langs de kust op dit moment de slechtste zomer is in jaren, en dat kunnen wij beamen, want de ene dag is het dik dertig graden en super helder weer en de volgende dag regent het onophoudelijk en daalt de temperatuur hard. Als dan de zon weer gaat schijnen is het eerst erg plakkerig voordat het weer aangenaam wordt.

Eind januari begin februari, zijn wij naar het dertig jarig huwelijks feest van Ucki & Tony geweest. Dit hebben wij samen met Chris & Jeanne gedaan door een cabin op Lane Cove Caravan Park te huren voor twee nachten. Een plek waar wij al bekend waren en eerder gestaan hadden. Vandaar uit hebben wij dagtripjes gedaan en zijn wij naar het feest geweest.

Dit is met openbaar vervoer gedaan en na het feest heeft Charlie ons weer naar Lane Cove gebracht.

In de dagen dat wij op Westwinds waren hebben wij de caravan kunnen schoon maken en onze wassen kunnen doen zodat wij weer klaar waren voor onze volgende lange trip zonder de comfort van een huis. Ook de auto heeft zijn volgende grote beurt weer gehad en nieuwe remmen achter gekregen want het rijden op dirt roads doet die wel hard slijten.

De tweede week februari zijn wij richting Melbourne gaan rijden en wij hadden een camping van Big4 uit gekozen aan het begin van de stad maar wel weg van de drukte. De bedoeling was dat daar vandaan uit dagtripjes met het openbaar vervoer gingen maken in en rond Melbourne. Na een lange rit van bijna vijfhonderd kilometer bleek dat de camping, in Dandenong, vol was, ook alle andere campings bleken vol te zitten. Waarom ? Vanwege de taptoe die er dit weekend werd gehouden. Goede raad is duur, dus besloten wij een Big4 in Geelong te bellen, dit was kort na tweeën. Het was slechts 150 kilometer rijden maar een stuk ervan was dwars door het centrum van Melbourne heen. Nu heb ik géén problemen met het rijden door een stad maar dit duurde bijna drie uur voor we er door waren en de brug over konden steken die ons richting Geelong bracht.

Tien voor zes Els nog even laten bellen dat wij er bijna waren, gelukkig wilde men tot tien over zes op ons wachten, om zeven over zes reden wij er binnen.

De volgende dagen hebben wij doorgebracht met het op en neer rijden van Geelong naar Melbourne met de trein. Maar ook die zaten stampvol en ook dat had te maken met diverse evenementen.

Natuurlijk hebben wij heerlijk in mooi weer de Victoria Markets bezocht, Victoria Station, met de tram rond gereden door de stad. Ook hebben wij een leuke gezellige middag en avond doorgebracht bij onze kennissen, Frank & Gaby, uit Nieuw Zeeland die tussen Geelong en Melbourne in wonen.

Na vier nachten in Geelong zijn wij met zeer mooi weer aan onze reis begonnen die ons moest gaan leiden naar de Great Ocean Road. Via Apollo Bay waar we twee nachten zijn gebleven en de mooie omgeving en achterland hebben verkend en zelfs veel wilde Koala’s hebben gezien nadat wij een treetop walk hadden gedaan ( in oud stuk regenwoud loop je hoog in de boomtoppen via stalen loopbruggen), begon het weer om te slaan. Hoewel het niet koud was wisselde regen en zonneschijn elkaar in rap tempo af.

Gelukkig was het droog toen wij de Twaalf Apostelen bereikte en behoudens één kort buitje konden wij zowel vanaf de uitkijkposten als vanaf het strand het natuurwonder van eeuwen oude zandpilaren goed bekijken. Ook kon je de verschillende zee hoogtes goed zien die er door de miljoenen jaren zijn geweest. In de tijd dat wij géén ijskappen op de polen hadden stond het water zelfs tussen de acht en tien meter hoger dan nu. Wat overigens ook overeen komt met de hoogte van de inland zee Australië vroeger , 300 miljoen jaar geleden, heeft gehad. Geeft je ook te denken, wat er gebeurd als de kappen nu verder blijven smelten?

Via Port Fairly, waar wij één nacht zijn gebleven, door naar Mount Gambier over de Princes Hwy rijden wij van Victoria South Australia in. Onderweg nog een liftster, Duitse Martina, meegenomen die graag naar Mount Gambier wilde. Wij zijn na de lunch door gereden naar Kingston waar het weer als weer duidelijk beter was en een stuk warmer. Onderweg veel wisselende landschappen, soms bush, soms kale vlaktes, soms ineens veel bomen en ook bergen.

Na twee nachten zijn wij langs de kust richting Adelaide gaan rijden waar we in de middag aankwamen bij weer een Big4 en drie nachten hebben geboekt zodat wij tijd hadden om de stad te bezoeken waar onze eerste reis in 2010 begon.

Adelaide is een miljoenenstad die zich gedraagt als een klein dorpje en heel relaxed is om te rijden, lopen en wonen. Toen wij voor de tweede dag onze auto ergens in een parkeer garage zette en naar de winkelstraat toe liepen botste wij tegen een oud vinyl platenzaakje op.

Hier moesten wij naar binnen en buiten veel platen en singles waren er koffergrammofoons, telefoons, oude radio’s en nog veel meer. Voor ik het wist, stond ik met 5 lp’s van Neil buiten, waarvan één ik al een tijdje probeerde te vinden, de witte hoes Shilo. De vraag is nu hoe houden wij ze heel en vlak de rest van de reis.

Door naar Port Augusta, voor ons voorlopig de laatste plaats langs de kust voordat we het binnen land in rijden. Hier vullen wij alles bij wat nodig is voor de komende weken en genieten nog even van het zwembad bij deze Big4 terwijl het buiten al ver in de veertig graden is dagelijks, vandaag zelfs 44. Tijdens deze hoge temperaturen drinken niet meer alleen veel water maar ook extra mineralen en vitaminen want als je vijf lier drinkt en uitzweet verlies je die ook allemaal. Hier kan je nog goedkoop tanken, zeg $ 1,20 p.ltr wat uit komt op € 0,76. Straks gaan wij waarschijnlijk het dubbele betalen. Overigens hebben wij prijzen van onder de dollar meegemaakt voor ongelood 91 zelfs voor $ 0,95 wat ergens rond de $ 0,66 is.

Port Augusta is ook de plaats waar wij maanden geleden door heen reden op weg naar Sydney toe wij van de Nullarbor af kwamen. Wij stoppen nu ook hier omdat de Flinders Ranges hier tot aan de zee lopen waardoor je hele mooie landschappen en kleuren ziet.

Het loopt nu tegen eind februari en vanaf nu moeten wij kilometers maken willen wij tijd hebben om te doen wat we willen in het rode hart, want wij hebben onze tickets terug naar Nederland al moeten bestellen. Ja, wij komen weer terug, vertrekken op 23 april uit Sydney en zijn op 24 april op Schiphol.

Maar voorlopig blijven wij jullie vervelen met onze reisverslagen.

Voor het Red Center, Het Rode Hart, zie het volgende verslag.

Tot dan beste volgers.

Tante Toos.

Het was wel heel veel wat je te vertellen had.Ik geniet er toch telkens weer van.
Het is juist zo leuk dat jullie wijdweg zitten en ik toch alles meekan beleven.Groetjes en tot horens.

Tante Toos.

Heb ik al gedaan 2 keer is 1 teveel.

groetjes