TheDownUnder.reismee.nl

50 jaar terug in de tijd.

7 februari 2019

Allemaal vroeg op vandaag met wisselend slaap resultaat. De dames hebben hun gewone ontbijtje gegeten terwijl Carl en ik de laatste eetbare stukken van de varkenspoot hebben opgegeten, na opwarming in de magnetron, op bruin brood. Beetje anders ontbijt dan anders , maar wie maalt daarom, we zijn toch op vakantie.

De bedoeling was om vandaag , Lake Burley, op te gaan met een rondvaart bootje om zo Canberra vanaf het water te bekijken. Sommige van de lezers kennen dit. Helaas toen wij de informatie van tijden hadden bleek dat we binnen 20 minuten dwars door de stad moesten rijden, zelfs zonder iemand op de weg is dit mission impossible. Dus vergeten. Aangezien Marja nog wat herinneringen in het oude centrum heeft liggen zijn wij tijdens onze zoektocht naar onze dagelijkse ijskoffie ’s en 1 cappuccino beland bij de oude Monaro Shopping Mall, heerlijke koffie bij de Coffee Club. Hierna de stad zelf en zelfs het oude maar nog steeds volop in gebruik zijnde Canberra Theater, waar onze ma vroeger heeft gewerkt, bezocht en na 50 jaar straalt het dezelfde atmosfeer uitr zowel binnen als buiten. Er staan nog twee zeer markante punten in het centrum uit 1927 . twee identieke gebouwen in art Deco style, wit met veranda en zuilen, het Melbourne en Sydney gebouw, vroeger decadent en voor de upperclass nu vol met eettentjes, bars en leuke kleine winkeltjes. Het Sydney complex is deel opgeknapt en in oude glorie hersteld terwijl Melbourne dit op zeer minieme schaal heeft ondervonden. Overal hangen oude fotoborden met uitleg, soms zelfs gemaakt van oude films om de veranderingen door de jaren heen weer te geven. Gelukkig herkende Marja veel in het Sydney gebouw en waarschijnlijk ook haar oude werkplek van 50 jaar geleden. Dit zelfde gebeurde bij de oude Monaro Mall die is opgeslokt door een Mall die zeker tien maal groter is.

Omdat de tijd snel verstreek hebben wij een tosti bij Macca’s gegeten voordat we toch maar even naar het grote meer reden om foto’s te maken vanaf de lange in de hete middag zon badende boulevard die aan de overzijde van het centrum ligt maat wel te midden van alle regeringsgebouwen welk omzoomd zijn door zeer veel bomen en gras en parken. Tijdens onze slome slenterende wandeling ontdekte Els een bord met het feit dat er om 3 uur nog een bootje en ronde zou doen, na ampel overleg besloten deze kans aan te grijpen. Bij aanleggen stapte er 4 mensen uit en wij vieren erin, aangezien het nog geen 3 uur was wachtte hij met de afvaart en zowaar er kwamen nog 4 mensen bij uit Geelong vandaan. Al rap bleek er 1 Nederlandse bij te zitten die gelijk honderd uit kletste totdat de bootsman haar rol over nam en alles een uur lang uitlegde met wat grappen er tussendoor net als gisteren die dame deed bij haar rondleiding. Voor ons gevoel was het dik in de 30 graden vandaag hoewel de elektronische meters slechts 28 aangaven op weg naar de camping. Tussendoor nog wat te bikken ingeslagen zodat we ook deze nacht met een volle maag kunnen overleven, wij zijn ondertussen wel aan onze 6 bak maal 24 flesjes water van 500 cc begonnen buiten de 10 ltr canister om en alle cola, bier, wijn enz.

Na de heerlijke wortelen met zalm en vruchten toetje maaltijd welke vooraf ging met wat kleine stukjes kaas, zijn wij nu bezig om onze verhalen achterstand te proberen in te halen, alleen houd het zwakke internet ons af van het plaatsen, al een week lang. Ook dit hoort erbij en jullie lezen het wel weer als het zover is.

Robert

Thumbs up! we hebben de blogs eindelijk kunnen lezen!