verzameling van Sydney dagen

vrijdag 22 februari 2019

na alweer een nacht waarin het was gaan regenen terwijl wij heerlijk lagen te slapen was het vanochtend droog en besloten we wederom met de bekende bus naar Chatswood te gaan en in hetzelfde tentje onze gebruikelijke koffie te drinken, hoewel gebruikelijk eigenlijk nu niet klopt want Marja en Carl namen iplv iced een gewone warme. Met de comfortabele trein naar het centrum vanwaar we lopend naar het Opera-House zijn gegaan voor de rondleiding en uitleg binnen in het gebouw over het ontstaan en de constructie en alle uitdagingen die ermee gepaard gingen vanaf 1957 tot dat het klaar was in 1973. Zelfs nu nog worden er dagelijks dingen bijgehouden en bijgewerkt om het in een optimale staat te houden. Moet ook wel want er komen meer dan een miljoen concert bezoekers en nog eens 400.000 toerbezoekers , per jaar. Bovendien worden er veel trouwerijen, feesten, vergaderingen en andere functie gehouden. Dit was echt een ogen opener en een indrukwekkende rondleiding om mee te maken. Terwijl we binnen waren was het weer gaan regenen maar na de lunch was het droog en besloten we om weer in de trein te springen nu naar China Town drie station verderop. Tegen de tijd dat we er aankwamen stonden de sluizen weer open en hebben we ons wat van die Chinese poncho’s aangeschaft om onze toer af te kunnen maken. Zodra we die dingen aan hadden stopte het met regenen. We doen die dingen uit en ja hoor weer druppels en dat bleef door gaan. Tegen 17.00 de trein in om nog even bij het Luna parc wat foto’s te maken en dan rap op Chatswood aan voor de bus naar de halte welke 1 km lopen van de camping af legt. Al die tijd droog tot dat we uitstapte zodat we er weer als plastic zakken uitzagen tot we bij de caravan waren waar we heerlijk stamppot andijvie met gehakt gegeten en nu zitten te schrijven.

Ps. Dit kon wel eens één van mijn laatste blogs zijn omdat er grote problemen zijn met het huidige “office” programma welke hier blijkbaar niet op te lossen zijn. Maar dat merken jullie de komende dagen wel.

Donderdag21 feb. 19

Vandaag wel met de auto gereden. Eerst naar de nieuwe Dutch shop voor koffie met appelgebak en er zijn wat dingetjes gekocht zoals drop en sambal. Na een tijdje rondkijken op weg naar Ikea zodat we nog wat rommeltjes konden kopen en even onze Zweedse lunch konden verorberen, je weet wel de gehaktballetjes en ik Fish and Chips. Ondanks dat we volledig aan de andere kant van Sydney zaten toch besloten om naar de Militairi road te rijden om te zien of we de oude Dutch shop en omgeving konden vinden, helaas buiten een paar kleine herkenningspunten niets gevonden. Via binnendoor straatjes en de spits terug naar de camping waar we eigenlijk zonder verkeersproblemen, op Ă©Ă©n keer na bij een raar kruispunt, om 17.00 uur terugkwamen. Wat wel opviel is dat het bijna de gehele dag droog was geweest en op de camping alles nat en het nu ook weer regent. De dames hebben met veel moeite de was gedaan, de drogers werkte niet mee en ik ben met Word bezig geweest wat niet meer geactiveerd is, Junior een berichtje gezonden voor de code die bij hem binnenkomt. Kan nu wel weer schrijven maar na 26 februari is het afgelopen.

Woensdag 20 feb. 19

Een dag in de shoppingmall van Chatswood, deels vanwege de regen en deels ook omdat de ladies graag hun gezicht wilde verzorgen. Terwijl de dames met een touwtje hun gezicht lieten maaien is er bij mij wat haar gekortwiekt, was wel de laatste van het stel want de rest was al geweest de laatste weken. Een heerlijke nasi en mihoen lunch in het Chinese wijkje onder de shoppingmall maar niet nadat Marja problemen had met pinnen bij de bank, gelukkig bleef dit achteraf gezien zonder negatieve gevolgen en is het niet afgeboekt. Nadeel was wel dat ze opnieuw moest pinnen bij de ANZ en slechts 100$ als max had. Omdat we in de middag een grote lunch hadden gegeten hebben we wat kleine boodschappen gedaan en in de avond een stevige omelet als maaltijd op. Na een drankje was iedereen moe en zijn we kort na tienen plat gegaan en sliepen we heerlijk in de koelte en werden we wakker van de storm en regen rond vier uur . het was een bui die maar terug bleef komen zeker 5 keer rond en terug, voordat we na een uur of twee weer konden slapen.

Dinsdag 19 feb 19

Met de gratis bus, net als gisteren weer naar Chatswood voor een koffie op een andere plek bij het station in de buurt, we beginnen al lokals te worden. Na de verslaving op naar de Big City Sydney om eerst Bondi beach waar het stralend weer is maar wel een harde wind die ons zandstraalt terwijl we er lopen te kijken. Na de lunch nog even langs de boulevard en dan weer de bus in om even naar de Kings Cross te gaan kijken wat daar nog herkenbaar is/was. In eerste instantie herkende we niet veel maar toen we er dieper in liepen toch wel wat. Bij een Pub op de hoek van de straat met een open gevel hebben we op ons gemak een lekker biertje gedronken terwijl we uitkeken over de straten en de mensen al daar. Wat plaatjes geschoten en via kleine straatjes terug naar de trein om ons via de supermarkt van Woolworths in Chatwood weer met de bus terug naar Lane Cove, helaas kostte deze rit nu wel geld zodat we morgen de boel weer kunnen gaan opwaarderen ander kunnen we nergens met de ov kaarten naar toe. Dat zien we straks wel weer. Vandaag niet zo veel gelopen maar nog altijd 14 km. Maar ons avond eten uit een of andere chinees uit dekelder was nog wel warm toen we op de camping aankwamen alleen viel de smaak echt tegen zodat Carl niet echt de Bami had waar hij op hoopte.

Maandag 18 feb 19

De eerste dag waarin we Sydney willen verkennen. We wisten dat het treinstation Nord Ryde eruit ligt en bij aankomst stond er een medewerker klaar om ons in de bus te loodsen waarmee we zonder betaling naar Chatswood mochten om daar onze ov kaarten op te laden en via het treinstation aldaar naar de stad te reizen. De busrit was simpel en snel. Eerst een tentje opgezocht om koffie te drinken en de verslaving heeft zijn werk gedaan, dagelijks 2 iced long black , 1 iced latte en 1 warme cappuccino extra strong voordat we wat gaan doen. Opladen van de kaarten was ook geen probleem en zodoende konden we de rails op. Via Townhall de stad in waar we de brug, het Operahouse, de grote kade, via een water toer de haven bezocht, The rocks, waar we Pizza hebben gegeten, en een avondblik op Sydney hadden voor mooie plaatjes. Vermoeid maar voldaan kwamen wij laat aan in Chatswood waar de bus weer klaar stond voor een korte rit naar Nord Ryde vanwaar wij lopend een kleine km terugliepen naar de camping en bijna direct naar bed gingen. Morgen nog zon dag alhoewel, vandaag was het ruim 20 km wandelen, weet niet of dat morgen ook gebeurd.

Zondag 17 feb 19

Het rijklaar maken van de auto en caravan was zo gepiept zodat we na rustig ontbeten te hebben we net voor tienen op de weg waren vanaf Katoomba naar Lane Cove in Sydney. Omdat we slechts 110 km moesten rijden , waarvan ruim 80 door de bergen, zouden we veel te vroeg bij de camping zijn, 14.00 uur is incheck tijd besloten we om even om te rijden. Via Penrith en op een groot in het weekend ongebruikt parkeer terrein de combinatie neer gezet naar het bij Els welbekende winkelcentrum van Westfield ( is deels Nederlands). Hier eerst onze hoognodige verslaving gestild. Waarna er een tijdje is rondgelopen en gesnuffeld voordat we ook een lunch hebben genuttigd en weer vertrokken om kort na drieën in te checken. Tegen 17.00 uur zaten we met een drankje in de tent en konden we stellen dat dit een geslaagde dag was ondanks het verplaatsen.

We zijn naar Lane Cove vertrokken om Sydney te bezoeken, hopelijk houd het weer zich goed, mar dat zullen we later zien deze week.